torsdag 24 oktober 2013

Teknikens under....


Så himla skönt, nu funkar telefonen och internet igen !!! Låter som om vi har stått utan i flera veckor, t.o.m månader men det är bara sen i tisdags ;) Meeeen vad beroende man är av sitt internet. Hur klarade man sig förr, kan man undra ? När en annan växte upp så fanns det bara ettan och  tvåan på tv, inga mobiler och datorer. Man hade en väggfast telefon hemma och man tyckte att det var lyxigt om sladden på luren var så pass lång att man kunde röra sig ett par centimeter från telefonen ;) Tv:spelen var den klassiska PingPong spelen med två streck på vardera sida som rörde sig för att inte släppa in bollen "pricken". Innan man fick video hemma vilket var väldigt lyxigt, hyrde man moviebox i videobutiken och det var ofta paketpris, Box med två filmer. Man gick ihop ett gäng kompisar och hyrde film och köpte chips. Det var en höjdare men nåde den dom inte spolade tillbaka filmerna innan man lämnade igen dom. LP-skivorna var heta och man sparade för att kunna åka in till stan för att köpa sin favorit skiva. Sen spelade man skivorna så vördnadsfullt och var livrädd att stiftet på skivspelaren skulle repa dom, speciellt när man stod och hoppade upp och ner framför spegeln med ett hopprep i handen och sjöng för full hals. Skivspelaren hoppade som en liten groda bredvid .Varje helg satt jag redo med min lilla bandspelare med jätteknapparna som var laddat med ett kassettband för att spela in Rakt över disk med Clabbe. Blev ju inte dom bästa övergångarna mellan låtarna meeen det var inte så noga. Man kunde ju alltid spela över det man spelade in. Om bandet trasslade sig var det bara att snurra tillbaka bandet med en penna. Har ingen aning om nån läser detta men om nån gör det och inte är så gammal som jag är, då måste du tänka : Vad fan pratar hon om ?!? Men om du är runt min ålder så vet du exakt vad jag menar, eller hur ? Vi hade faktiskt chattlinjer på den tiden med, ja inte på nån dator via internet utan via vår väggfasta telefon ;) Man ringde till Heta linjen och där kunde man sitta och snacka flera stycken på en gång och allas föräldrar blev galna över att man ringde dit för det blev så galet höga telefonräkningar, så dom gjorde allt för att spärra heta linjen - numret, vilket gick sådär ;) Men jag kan ju ärligt säga att jag är glad att tekniken har gått framåt ;)  Är sugen på att se en film nu och jag behöver inte ens gå utanför dörren och släpa hem en tung moviebox, nä jag behöver bara trycka på Ipaden sen har jag en helfilm värld där. Otroligt egentligen :)

1 kommentar:

  1. Hahahahah jag vet precis vad du pratar om ..... Har upplevt allt detta .....Madonna outfiten ToyBoy med oversize tröja och skipants

    SvaraRadera